Sandoz is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van generieke geneesmiddelen en biosimilars en willen een leidende rol spelen in het verbeteren van de wereldwijde beschikbaarheid van geneesmiddelen.

 

Onze missie en doelstelling

Sandoz, een divisie van de Novartis Group, is wereldwijd toonaangevend op het gebied van generieke geneesmiddelen en biosimilars. Onze missie is nieuwe manieren ontdekken om de kwaliteit van leven te verbeteren en leven te verlengen. Sandoz draagt bij aan het vermogen van de maatschappij om te beantwoorden aan de toenemende zorgvraag door middel van vernieuwende benaderingen waarmee wereldwijd de beschikbaarheid van hoogwaardige geneesmiddelen wordt verbeterd. Dat is onze doelstelling.

Ons internationale portfolio, dat circa 1000 moleculen omvat en alle belangrijke therapeutische gebieden beslaat, was in 2015 goed voor een omzet van USD 10,1 miljard.  Ons brede aanbod zorgt voor substantiële en duurzame besparingen voor patiënten en betalende instanties. Dit helpt de houdbaarheid van zorgstelsels te waarborgen tegen de achtergrond van de aanzienlijke budgettaire druk en maakt tevens geld vrij voor innovatieve medicijnen. 

 

Innovatie, kwaliteit en levering

Omdat het merk Sandoz synoniem is met kwaliteit, vertrouwen zorgverleners over de hele wereld erop dat Sandoz garant staat voor hoogwaardige en betaalbare geneesmiddelen.  De geschiedenis van het merk gaat terug tot 1886, het jaar waarin de Zwitserse vennootschap Kern & Sandoz werd opgericht. Mijlpalen in de geschiedenis van Sandoz als merk zijn onder meer de introductie van Calcium Sandoz in 1929, de eerste orale penicilline in 1951 en de ontdekking in 1972 van het immunosuppressieve effect van cyclosporine, dat tegenwoordig wordt gebruikt bij transplantatiepatiënten. Biosimilars, goedgekeurde biologische geneesmiddelen waarvan de veiligheid, kwaliteit en werkzaamheid vergelijkbaar zijn met een referentieproduct, zijn een ander voorbeeld van ons sterke innovatievermogen. 

Hoewel biologische geneesmiddelen voor veel ziekten een revolutionaire behandelingsoptie vormen, zorgt de combinatie van een toegenomen vraag en de historisch beperkte concurrentie ervoor dat zorgbudgetten onder druk staan en de beschikbaarheid van deze middelen voor patiënten niet optimaal is. Biosimilars maken biologische geneesmiddelen voor meer mensen beschikbaar en zorgen voor lagere zorgkosten. Sandoz ontwikkelt al biosimilars sinds 1996 en heeft inmiddels voor een aantal primeurs gezorgd, zoals de eerste biosimilar in Europa (Omnitrope in 2006) en de Verenigde Staten (Zarxio in 2015). We gaan een stap verder dan het leveren van standaardproducten en bieden meerwaarde voor het zorgstelsel via verschillende ondersteunende diensten en geneesmiddelen met toegevoegde waarde, waaronder gecombineerde formules.

We zijn onderdeel van de Novartis-productieorganisatie, die als doel heeft om patiënten en klanten te voorzien van hoogwaardige en betaalbare producten – altijd op tijd – veilig en efficiënt. Met één productieorganisatie hebben wij zowel de waarde van generieke geneesmiddelen als de innovatie van nieuwe medicijnen in huis.

Een constant hoge kwaliteit is essentieel om duurzame bedrijfsprestaties en groei te waarborgen. We streven ernaar onze normen en processen doorlopend te verbeteren om zo aan de verwachtingen van onze belanghebbenden te kunnen blijven voldoen.

 

Het Sandoz merk

Sandoz is een divisie van de Novartis Group en wereldwijd marktleider op het gebied van generieke geneesmiddelen en biosimilars. De divisie is opgericht in 2003 toen Novartis alle activiteiten op het gebied van generieke geneesmiddelen samenbracht onder de naam Sandoz – een uniek wereldwijd merk met een lange geschiedenis. Sindsdien is Sandoz uitgegroeid tot een wereldwijd toonaangevend bedrijf in generieke geneesmiddelen met een jaaromzet van meer dan 10 miljard USD.

Vanaf de oorsprong in Bazel in de negentiende eeuw is het merk Sandoz uitgegroeid tot een wereldwijde marktleider op het gebied van generieke geneesmiddelen en biosimilars. Als divisie van de Novartis Group bieden we tegenwoordig ongeveer 1000 moleculen die een breed therapeutisch spectrum beslaan. In 2015 bereikten onze producten naar schatting 500 miljoen patiënten en we hebben ons ten doel gesteld 1 miljard mensen te bereiken.

NL2003116140
×

Medical Information Request

×

Ask Speakers